Ministru kabineta komiteja konceptuāli atbalstīja precizētās tehniskās kases aparātu prasības, vienlaikos vienojoties pie jautājuma par prasību ieviešanas termiņu atgriezties vēlāk.

Ministru kabineta komiteja (MKK) konceptuāli atbalstīja precizētās tehniskās kases aparātu prasības, vienlaikos vienojoties pie jautājuma par prasību ieviešanas termiņu atgriezties vēlāk.

Vienlaikus vairākas nevalstiskās organizācijas – Latvijas Tirgotāju asociācija, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas tirgotāju kooperācija "Aibe" un Latvijas Kases aparātu un sistēmu apkalpojošo dienestu, tirgotāju un ražotāju asociācija – ir paudušas viedokli, ka noteikumi ir sarežģīti un šobrīd spēkā esošā redakcija nav saprotama gan tirdzniecības nozares uzņēmumiem, gan apkalpojošajiem dienestiem, kas veic kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto ierīču un iekārtu (EKA) apkalpošanu.Tāpat nevalstiskās organizācijas uzsver noteikumos izmantoto tehnisko terminu skaidrojumu un definīciju (tostarp aprēķinu algoritmu) trūkumu, kas var palielināt risku, ka pieņemtais tiesību akts tiks pretrunīgi traktēts, kā arī noteikumu ieviešanas un pārejas mehānisma neskaidro tiesisko regulējumu. 
Tostarp Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija uzsvērusi, ka hibrīda kases aparāta un kases sistēmas jaunieviestajām tehniskajām prasībām jābūt skaidri saprotamām, lai sasniegtu noteikumu pieņemšanas mērķus - mazināt ēnu ekonomiku, ierobežojot iespēju iejaukties nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu programmatūrā, lai slēptu vai samazinātu ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu, veicinot godīgas uzņēmējdarbības vides attīstību.
Atbilstoši Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem dienesta veiktajās tematiskajās pārbaudēs 2014.gadā pārkāpumi, kas saistīti ar EKA izmantošanu, ir 71%, 2013.gadā – 70%, bet 2012.gadā – 68% no kopējā veikto pārbaužu skaita. Tāpat pārbaužu gaitā ir konstatēti pārkāpumi EKA ekspluatācijas noteikumu ievērošanā, kas liecina par iejaukšanos EKA. 2014.gadā šādi pārkāpumi bija 52%, 2013.gadā – 45%, bet 2012.gadā – 43% no kopējā veikto pārbaužu skaita.
"Tādējādi par nepieciešamību noteikumos noteikt stingrākas tehniskās prasības liecina ilgstoši novērojama tendence palielināties EKA izmantošanas kārtības neievērošanas īpatsvaram un tendencei palielināties to konstatēto pārkāpumu īpatsvaram, kas liecina par iejaukšanos EKA, lai samazinātu budžetā maksājamo nodokļa summu," norāda FM.
Precizētie noteikumi paredz, ka ar EKA reģistrē samaksu, kas saņemta par darījumiem skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, viedkartēm vai citiem maksājuma apliecinājumiem (piemēram, dāvanu kartēm, čekiem, taloniem), izveidojot dokumentus elektroniskā formā un nodrošinot nodokļu un citu maksājumu aprēķināšanu un uzskaiti.
Tāpat precizētajos noteikumos paredzēts, ka kases aparātā, hibrīda kases aparātā un kases sistēmā nedrīkst atrasties ar kases aparāta nodrošināšanu nesaistīta datortehnikas aparatūra vai programmnodrošinājums, kas nav aprakstīts dokumentācijā, kā arī noteikts, kādas tieši kases aparāta, hibrīda kases aparāta un kases sistēmas komponentes, uzliekot plombas, ir aizsargājamas pret nesankcionētu piekļuvi ar VID saņemto numurēto stingrās uzskaites plombu.
Papildus noteikumu projektā ir iekļautas tiesību normas, kas paredz, ka plombu līmē uz fiskālās atmiņas moduļa un energoneatkarīgās atmiņas, ja tai nav izgatavotāja piešķirta identifikācijas (seriālā) numura.
 Noteikumu projektā tiesību normas, kas sniedz kases aparāta, hibrīda kases aparāta un kases sistēmas aprakstu, sadalītas 2 blokos – pirmajā blokā sniegta precizēta hibrīda kases aparāta definīcija un otrajā blokā konkretizētas izvirzāmās tehniskās prasības.
 Precizētā hibrīda kases aparāta definīcija paredz, ka tā ir specializēta datorsistēma, kas nodrošina nodokļu un citu maksājumu un darījumu reģistrēšanu un apstrādi ar tajā iebūvētu programmatūru, saglabā un uzkrāj tos energoneatkarīgajā atmiņā, nodrošinot dokumentu un pārskatu izdrukāšanu un reģistrēto darījumu kopsummas naudas izteiksmē saglabāšanu hibrīda kases aparāta energoneatkarīgajā atmiņā un fiskālās atmiņas modulī.
 Tāpat precizētie noteikumi papildināti ar jaunu jēdzienu "integrēta informācijas sistēma", kas ir patstāvīgi funkcionējoša informācijas sistēma, kurai ir savs datu nesējs un funkcionāli uzdevumi. Tehnisku iemeslu dēļ no kases sistēmas izdalīta sistēmas daļa nav integrēta informācijas sistēma.
 Integrētu informācijas sistēmu var apkalpot lietotājs, taču integrēto sistēmu darbībai ir jābūt aprakstītai atsevišķā dokumentācijā, un tā ir jāreģistrē VID pirms šādas integrētas sistēmas integrācijas un lietošanas ar kases aparātu ar elektronisko kontrollenti un fiskālās atmiņas moduli, hibrīda kases aparātu un kases sistēmu.
 Pašreizējām tehniskajām prasībām atbilstošo kases aparātu reģistrēšanas termiņš noteikts nākamā gada 1.jūlijs. Precizētajos noteikumos veiktas vēl vairākas izmaiņas, lai padarītu tos mazāk sarežģītus.VID ģenerāldirektores vietniece nodokļu jomā Dace Pelēkā pirmdien MKK sēdes dalībniekiem uzsvēra, ka nedeklarētais apgrozījums, kas netiek reģistrēts kases aparātos, ir 163 miljoni eiro, tādēļ izmaiņas ir nepieciešamas.
Tāpat viņa pauda, ka publiskajā telpā tiek izplatīti dažādi mīti par jauno prasību ieviešanu tirgotājiem, norādot, ka tās būs daudz mazākas. Vienlaikus nozarei jauno prasību ieviešana varētu dot 4,4 miljonu eiro papildu ietaupījumu gadā.
Savukārt satiksmes ministrs Anrijs Matīss sēdē atzīmēja, ka jaunās prasības attieksies arī uz kases aparātiem, kas tiek izmantoti sabiedriskajā transportā, un pēc nozares aprēķiniem pasažieru pārvadātājiem būs nepieciešami papildu 2,4 miljoni eiro, un šie zaudējumi būs jāsedz valstij.
  Tāpat ziņots, ka valdība šogad 26.maijā atbalstīja pašreizējām tehniskajām prasībām atbilstošo kases aparātu reģistrēšanas termiņa pagarināšanu no šā gada 30.jūnija līdz gada beigām.