Ministru kabineta komiteja (MKK) konceptuāli
atbalstīja precizētās tehniskās kases aparātu prasības, vienlaikos
vienojoties pie jautājuma par prasību ieviešanas termiņu atgriezties
vēlāk.
Vienlaikus
vairākas nevalstiskās organizācijas – Latvijas Tirgotāju asociācija,
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, Latvijas tirgotāju
kooperācija "Aibe" un Latvijas Kases aparātu un sistēmu apkalpojošo
dienestu, tirgotāju un ražotāju asociācija – ir paudušas viedokli, ka
noteikumi ir sarežģīti un šobrīd spēkā esošā redakcija nav saprotama gan
tirdzniecības nozares uzņēmumiem, gan apkalpojošajiem dienestiem, kas
veic kases aparātu, hibrīda kases aparātu, kases sistēmu, specializēto
ierīču un iekārtu (EKA) apkalpošanu.Tāpat
nevalstiskās organizācijas uzsver noteikumos izmantoto tehnisko terminu
skaidrojumu un definīciju (tostarp aprēķinu algoritmu) trūkumu, kas var
palielināt risku, ka pieņemtais tiesību akts tiks pretrunīgi traktēts,
kā arī noteikumu ieviešanas un pārejas mehānisma neskaidro tiesisko
regulējumu.
Tostarp Latvijas Informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas asociācija uzsvērusi, ka hibrīda kases
aparāta un kases sistēmas jaunieviestajām tehniskajām prasībām jābūt
skaidri saprotamām, lai sasniegtu noteikumu pieņemšanas mērķus - mazināt
ēnu ekonomiku, ierobežojot iespēju iejaukties nodokļu un citu maksājumu
reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu programmatūrā, lai slēptu
vai samazinātu ar nodokļiem un nodevām apliekamo objektu, veicinot
godīgas uzņēmējdarbības vides attīstību.
Atbilstoši
Valsts ieņēmumu dienesta (VID) datiem dienesta veiktajās tematiskajās
pārbaudēs 2014.gadā pārkāpumi, kas saistīti ar EKA izmantošanu, ir 71%,
2013.gadā – 70%, bet 2012.gadā – 68% no kopējā veikto pārbaužu skaita.
Tāpat pārbaužu gaitā ir konstatēti pārkāpumi EKA ekspluatācijas
noteikumu ievērošanā, kas liecina par iejaukšanos EKA. 2014.gadā šādi
pārkāpumi bija 52%, 2013.gadā – 45%, bet 2012.gadā – 43% no kopējā
veikto pārbaužu skaita.
"Tādējādi par
nepieciešamību noteikumos noteikt stingrākas tehniskās prasības liecina
ilgstoši novērojama tendence palielināties EKA izmantošanas kārtības
neievērošanas īpatsvaram un tendencei palielināties to konstatēto
pārkāpumu īpatsvaram, kas liecina par iejaukšanos EKA, lai samazinātu
budžetā maksājamo nodokļa summu," norāda FM.
Precizētie
noteikumi paredz, ka ar EKA reģistrē samaksu, kas saņemta par
darījumiem skaidrā naudā, ar maksājumu kartēm, viedkartēm vai citiem
maksājuma apliecinājumiem (piemēram, dāvanu kartēm, čekiem, taloniem),
izveidojot dokumentus elektroniskā formā un nodrošinot nodokļu un citu
maksājumu aprēķināšanu un uzskaiti.
Tāpat
precizētajos noteikumos paredzēts, ka kases aparātā, hibrīda kases
aparātā un kases sistēmā nedrīkst atrasties ar kases aparāta
nodrošināšanu nesaistīta datortehnikas aparatūra vai
programmnodrošinājums, kas nav aprakstīts dokumentācijā, kā arī
noteikts, kādas tieši kases aparāta, hibrīda kases aparāta un kases
sistēmas komponentes, uzliekot plombas, ir aizsargājamas pret
nesankcionētu piekļuvi ar VID saņemto numurēto stingrās uzskaites plombu.
Papildus noteikumu projektā
ir iekļautas tiesību normas, kas paredz, ka plombu līmē uz fiskālās
atmiņas moduļa un energoneatkarīgās atmiņas, ja tai nav izgatavotāja
piešķirta identifikācijas (seriālā) numura.
Noteikumu
projektā tiesību normas, kas sniedz kases aparāta, hibrīda kases
aparāta un kases sistēmas aprakstu, sadalītas 2 blokos – pirmajā blokā
sniegta precizēta hibrīda kases aparāta definīcija un otrajā blokā
konkretizētas izvirzāmās tehniskās prasības.
Precizētā
hibrīda kases aparāta definīcija paredz, ka tā ir specializēta
datorsistēma, kas nodrošina nodokļu un citu maksājumu un darījumu
reģistrēšanu un apstrādi ar tajā iebūvētu programmatūru, saglabā un
uzkrāj tos energoneatkarīgajā atmiņā, nodrošinot dokumentu un pārskatu
izdrukāšanu un reģistrēto darījumu kopsummas naudas izteiksmē
saglabāšanu hibrīda kases aparāta energoneatkarīgajā atmiņā un fiskālās
atmiņas modulī.
Tāpat precizētie noteikumi
papildināti ar jaunu jēdzienu "integrēta informācijas sistēma", kas ir
patstāvīgi funkcionējoša informācijas sistēma, kurai ir savs datu nesējs
un funkcionāli uzdevumi. Tehnisku iemeslu dēļ no kases sistēmas
izdalīta sistēmas daļa nav integrēta informācijas sistēma.
Integrētu
informācijas sistēmu var apkalpot lietotājs, taču integrēto sistēmu
darbībai ir jābūt aprakstītai atsevišķā dokumentācijā, un tā ir
jāreģistrē VID pirms šādas integrētas sistēmas integrācijas un
lietošanas ar kases aparātu ar elektronisko kontrollenti un fiskālās
atmiņas moduli, hibrīda kases aparātu un kases sistēmu.
Pašreizējām tehniskajām prasībām atbilstošo kases aparātu reģistrēšanas termiņš noteikts nākamā gada 1.jūlijs. Precizētajos noteikumos veiktas vēl vairākas izmaiņas, lai padarītu tos mazāk sarežģītus.VID
ģenerāldirektores vietniece nodokļu jomā Dace Pelēkā pirmdien MKK sēdes
dalībniekiem uzsvēra, ka nedeklarētais apgrozījums, kas netiek
reģistrēts kases aparātos, ir 163 miljoni eiro, tādēļ izmaiņas ir
nepieciešamas.
Tāpat viņa pauda, ka publiskajā
telpā tiek izplatīti dažādi mīti par jauno prasību ieviešanu
tirgotājiem, norādot, ka tās būs daudz mazākas. Vienlaikus nozarei jauno
prasību ieviešana varētu dot 4,4 miljonu eiro papildu ietaupījumu gadā.
Savukārt
satiksmes ministrs Anrijs Matīss sēdē atzīmēja, ka jaunās prasības
attieksies arī uz kases aparātiem, kas tiek izmantoti sabiedriskajā
transportā, un pēc nozares aprēķiniem pasažieru pārvadātājiem būs
nepieciešami papildu 2,4 miljoni eiro, un šie zaudējumi būs jāsedz
valstij.
Tāpat ziņots, ka valdība šogad 26.maijā
atbalstīja pašreizējām tehniskajām prasībām atbilstošo kases aparātu
reģistrēšanas termiņa pagarināšanu no šā gada 30.jūnija līdz gada
beigām.