Aktuālie Mikrouzņēmumu nodokļa likuma grozījumi


Aktuālie Mikrouzņēmumu nodokļa likuma grozījumi

 

2015.gada 13.maijā stājās spēkā grozījumi Mikrouzņēmumu nodokļa likumā, kuri paredz vairākas būtiskas izmaiņas gan attiecībā uz mikrouzņēmumu darbību 2015.gadā, gan turpmākajos gados.

 Mikrouzņēmumu nodokļa likme 2015.gadā (likuma 6.panta 1.1daļa, pārejas noteikumu 13.punkts). 
Mikrouzņēmumu nodokļa likme mikrouzņēmuma apgrozījumam līdz 7000 eiro ir 9%.

 Sākot ar 2015.gada 1.janvāri, nodokļa likme mikrouzņēmuma apgrozījumam no 7000,01 līdz 100 000 eiro:

Ø par mikrouzņēmuma saimnieciskās darbības pirmo, otro un trešo taksācijas gadu kopš mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa iegūšanas ir 9%,

Ø sākot ar saimnieciskās darbības ceturto taksācijas gadu kopš mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa iegūšanas, nodokļa likme ir 12%.

 Mikrouzņēmumu nodokļa maksātājiem, kas ir ieguvuši mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu līdz 2014.gada 31.decembrim, trīs gadu termiņš tiek skaitīts, sākot ar 2015.gada 1.janvāri.

Tātad, ja mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs statusu ieguva 2010., 2011., 2012., 2013., vai 2014.gadā un ir šo statusu saglabājis arī 2015.gadā, mikrouzņēmumu nodokļa likme 2015.gadā apgrozījumam no 7000,01 līdz 100 000 eiro ir 9%. 

Mikrouzņēmumu nodokļa likme no 2016.gada

(likuma 6.panta 1.1daļa, 1.3daļa, 9.daļa, pārejas noteikumu 12., 13., 14.punkts) 

Mikrouzņēmuma apgrozījumam līdz 7000 eiro arī 2016. Un turpmākajos gados mikrouzņēmumu nodokļa likme saglabāsies 9%.

Attiecībā uz nodokļa likmi apgrozījumam, kas pārsniedz 7000,01 eiro, likuma pārejas noteikumi nosaka divus iespējamos modeļus. 

1. Ja 2016.gada 1.janvārī būs stājušies spēkā grozījumi likumā "Par valsts sociālo apdrošināšanu", kuri paredzēs, ka mikrouzņēmuma darbinieki papildus Mikrouzņēmumu nodokļa likumā noteiktajam ir sociāli apdrošināmi ar mērķi triju gadu laikā sasniegt sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmēru, kas atbilst darba devēja un darba ņēmēja iemaksu summai, kura aprēķināta no Ministru kabineta noteiktās minimālās mēneša darba algas, mikrouzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošanas kārtība ir šāda:

Ø par mikrouzņēmuma saimnieciskās darbības pirmo, otro un trešo taksācijas gadu kopš mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa iegūšanas nodokļa likme 9%;

Ø sākot ar saimnieciskās darbības ceturto taksācijas gadu kopš mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusa iegūšanas, nodokļa likme ir 12%.

 Ņemot vērā jau iepriekš pieminēto nosacījumu, ka uzņēmumiem, kas ieguvuši mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu līdz 2014.gada 31.decembrim, trīs gadu termiņš tiek skaitīts, sākot ar 2015.gada 1.janvāri, uzņēmumi, kuriem šis statuss bija saglabāts arī 2015.gadā, 9% nodokļa likmi varēs piemērot arī 2016. un 2017.gadā, ja neiestāsies citi apstākļi, kas neļaus piemērot samazināto 9% likmi.

 Šī mikrouzņēmumu nodokļa piemērošanas modeļa gadījumā no 2018.gada 1.janvāra stāsies spēkā divas nodokļu pretizvairīšanās normas, lai labvēlīgos nosacījumus par 9% likmi neizmantotu negodprātīgi:

Ø 9% nodokļa likmi apgrozījumam no 7000,01 līdz 100 000 eiro nedrīkstēs piemērot pirmajos trijos gados gadījumā, ja kāds no mikrouzņēmuma darbiniekiem būs jau bijis nodarbināts uzņēmumā, kas ir mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs trīs gadus un vairāk;

Ø līdzīga norma attieksies arī uz mikrouzņēmuma īpašnieku vai tā dibinātu mikrouzņēmumu - ja mikrouzņēmuma īpašnieks vai tā dibināts mikrouzņēmums par pirmajiem trijiem gadiem būs piemērojis nodokļa likmi 9% apmērā, bez zaudējis statusu, atkārtoti izvēloties maksāt mikrouzņēmumu nodokli, tas vairs nebūs tiesīgs piemērot 9% likmi apgrozījumam no 7000,01 līdz 100 000 eiro.

 

2. Ja 2016.gada 1.janvārī nebūs stājies spēkā normatīvais regulējums par minimālo sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu apmēru mikrouzņēmumu darbiniekiem, sākot ar 2016.gada 1.janvāri mikrouzņēmumu nodokļa likme mikrouzņēmuma apgrozījumam no 7000,01 līdz 100 000 eiro ir:

Ø 2016. taksācijas gadā - 13%;

Ø 2017. taksācijas gadā un turpmākajos taksācijas gados - 15%.

 Mikrouzņēmumu nodokļa sadales kārtība

(likuma 8.pants, pārejas noteikumu 15. un 17.punkts)

 Ar grozījumiem likumā paredzēts 2016. un 2017.gadā palielināt mikrouzņēmumu nodokļa procentuālo sadalījumu, vairāk novirzot iemaksām valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu kontā, lai nodrošinātu lielāku sociālo garantiju grozu mikrouzņēmumu darbiniekiem.

Jomas, kurās nevarēs kļūt par mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju

(likuma 2.panta 1.1, 1.2daļa, 7.panta 2.1daļa, pārejas noteikumu 9., 10., 11.punkts)

 Grozījumi likumā paredz, ka sākot ar 2016.gada 1.janvāri Ministru kabinets nosaka nozares, kurās, veicot saimniecisko darbību, uzņēmums nav tiesīgs kļūt un būt par mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju, tāpēc ka nodokļa režīma piemērošana attiecīgajās nozarēs neatbilst šā likuma mērķim - mazināt administratīvo un nodokļu slogu mikrouzņēmumiem, it īpaši saimnieciskās darbības uzsākšanas periodā, kā arī nozarēs ar zemu ienākuma līmeņa potenciālu, vienlaikus ievērojot sabiedrības kopējās intereses godīgas konkurences un sociālās drošības jomā.
Ministru kabineta noteikumi, kuros tiks noteikts negatīvais nozaru saraksts, jāizdod līdz 2015.gada 1.augustam.

Mikrouzņēmumu nodokļa maksātājs, kas līdz 2015.gada 31.decembrim būs ieguvis mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu un veiks saimniecisko darbību nozarē, kas būs noteikta Ministru kabineta noteikumos, būs tiesīgs saglabāt mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu, ievērojot šādus nosacījumus:

Ø ja mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statuss iegūts līdz 2015.gada 30.aprīlim, - uzņēmums ir tiesīgs saglabāt mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu 2016., 2017. un 2018.gadā, ja neiestājas citi apstākļi, kas liedz šo nodokļa maksātāja statusa saglabāšanu (piemēram, likumā noteiktais maksimālais apgrozījums);

Ø ja mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statuss iegūts laikposmā no 2015.gada 1.maija līdz 2015.gada 31.decembrim, - uzņēmums ir tiesīgs saglabāt mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu 2016.gadā, ja neiestājas citi apstākļi, kas liedz šo nodokļa maksātāja statusa saglabāšanu.

Tātad nozaru ierobežojums no 2016.gada attieksies tikai uz tiem uzņēmumiem, kuri mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja statusu iegūs, sākot ar 2016.gadu, uz iepriekš statusu ieguvušajiem attieksies pārejas noteikumu labvēlīgās normas.

Informācija par to, ka mikrouzņēmuma saimnieciskās darbības pamatnozare nav ietverta negatīvo nozaru sarakstā, sākot ar 2016.gadu būs jānorāda mikrouzņēmumu nodokļa deklarācijā.

 Saistītie grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli"

(likuma 17.2panta 2.daļas 5.punkts, pārejas noteikumu 117.punkts)

 Vienlaikus ar grozījumiem Mikrouzņēmumu nodokļa likumā izstrādāti grozījumi arī likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 17.2pantā, kas stāsies spēkā 2015.gada 1.jūlijā.

Ar grozījumiem likums tiek papildināts ar jaunu pretizvairīšanās normu attiecībā uz personām, kas izmanto mikrouzņēmumu nodokļa režīmu, lai optimizētu darbaspēka nodokļus.

Likumā tiek noteikts pienākums ienākuma izmaksātajam, ieturēt un maksāt darbaspēka nodokļus mikrouzņēmumu sniegto darbaspēka nodrošināšanas pakalpojumu gadījumā, ja pēc darījuma būtības var secināt, ka tā mērķis ir aizstāt darba tiesiskās attiecības ar cita veida tiesiskajām attiecībām, lai samazinātu par darbiniekiem budžetā maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa un valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu apmēru.

Par šādu mērķi īpaši var liecināt apstāklis, ka persona - mikrouzņēmumu nodokļa maksātāja darbinieks - pēdējo 12 mēnešu laikā no dienas, kad uzsākta pakalpojuma sniegšana, ir bijusi darba tiesiskajās attiecībās ar personu, kuras labā tā sniedz pakalpojumu (veic darbu), vai arī šīs personas vārdā ir nodrošinājusi pakalpojuma sniegšanu un pārstāvējusi to.

Normas spēkā stāšanās pilnā apjomā paredzēta ar pārejas periodu, jo norma var attiekties uz jau noslēgtajiem līgumiem. Attiecībā uz līgumiem, kas noslēgti līdz 2015.gada 30.jūnijam, minēto normu piemēro ar 2016.gada 1.jūliju.